Zaniechanie poboru podatku od umorzonych kredytów hipotecznych to koszt 157 mln zł

Zaniechanie poboru podatku od umorzonych kredytów hipotecznych to koszt 157 mln zł

Zaniechanie poboru podatku dochodowego od kwot wierzytelności, umorzonych przez kredytodawcę z tytułu zaciągniętego przed 15 stycznia 2015 roku kredytu na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych będzie skutkowało zmniejszeniem dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego o 157 mln zł w 2022r., wynika z projektu rozporządzenia ministra finansów, który trafił do konsultacji.

Uzgodnienia i konsultacje projektu rozporządzenia w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe zaplanowano na 7 dni.

„Wydanie […] rozporządzenia zwolni kredytobiorców będących osobami fizycznymi z obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od kwot wierzytelności umorzonych przez kredytodawcę z tytułu zaciągniętego przed dniem 15 stycznia 2015 r. kredytu na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, jeśli kredyt dotyczy jednej inwestycji mieszkaniowej i kredytobiorcy nie skorzystali uprzednio z umorzenia wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego przeznaczonego na inną inwestycję mieszkaniową” – czytamy w uzasadnieniu.

Zwolnienie obejmie również przychody z tytułu zapłaty kwoty kredytu zaciągniętego przed dniem 15 stycznia 2015 r. na cele mieszkaniowe i zabezpieczonego hipotecznie, poniżej jego wartości nominalnej w związku z zastosowaniem przez kredytodawcę ujemnych stóp referencyjnych, podano także.

Konsekwencją będzie brak obowiązku przekazywania kredytobiorcom oraz urzędom skarbowym informacji PIT–11 o wysokości osiągniętego przychodu z innych źródeł.  W przypadku podatników CIT możliwe będzie odliczenie od dochodów równowartości umorzonych wierzytelności z tytułu kredytów, od tej części kapitału, od której następuje zaniechanie poboru PIT.

Przepisy rozporządzenia wpływać będą jedynie na stronę dochodową jednostek sektora finansów publicznych (mniejsze wpływy o 157 mln zł w 2022r.), w tym budżetu państwa (mniej o 101 mln zł)  i jednostek samorządu terytorialnego (mniej o 56 mln zł), nie ich stronę wydatkową.

Skutki tych rozwiązań nie wpłyną na obniżenie planowanych dochodów sektora finansów publicznych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie zakładano bowiem wzrostu dochodów sektora publicznego w związku z opodatkowaniem dochodów (przychodów) osób fizycznych będących przedmiotem tego rozporządzenia.

W ocenie skutków regulacji (OSR) podano, że podstawę do szacunków stanowiły dane Związku Banków Polskich w zakresie:

– wartości umorzeń wierzytelności z tytułu hipotecznych kredytów mieszkaniowych w 2020 r. i w 2021 r., odpowiednio w kwotach 10,4 mln zł i 31,8 mln zł,

– wartość świadczeń powstałych z tytułu ujemnego oprocentowania umów kredytowych na cele mieszkaniowe w ww. latach po 1,7 mln zł w każdym z lat.

Z uwagi na dużo większe zainteresowanie kredytobiorców do zawierania ugód w celu restrukturyzacji tzw. kredytów frankowych przyjęto tempo wzrostu wartości zawartych ugód z ostatnich dwóch lat (rok do roku) w planowanym trzyletnim okresie zawierania ugód i uśredniono dla roku 2022.

Dodatkowo Związek Banków Polskich przekazał informację o szacowanych skutkach finansowych, w obszarze ugód zawieranych dla mieszkaniowych kredytów hipotecznych, obniżenia wpływu z podatku dochodowego od osób prawnych, w potencjalnym przypadku obowiązywania zaniechania w latach 2022-2024, o 0,33-0,66 mld zł.

Oszacowanie to zostało sporządzone w oparciu o wstępne szacunki KNF kosztów sektora dla scenariusza „utrzymanie umowy” w wariancie WIBOR. Szacunki te oparte są o wartość portfeli kredytów walutowych oraz kursy walut z dnia 31 grudnia 2020 r.

Rzeczywiste fiskalne funkcjonowania rozporządzenia w kontekście kwestii kredytów walutowych zależne są od poziomu adaptacji programów ugód, podkreślono.

W oparciu o ankiety przeprowadzone przez część sektora bankowego, jak też w oparciu o rzeczywisty przebieg programów pilotażowych w obszarze ugód zrealizowanych w niektórych bankach, wstępne szacunki sektora przewidują zakres adaptacji programów w przedziale pomiędzy 5-10% wartości portfela kredytów walutowych.

Źródło: ISBnews

Artykuł Zaniechanie poboru podatku od umorzonych kredytów hipotecznych to koszt 157 mln zł pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Powered by WPeMatico

Opublikuj komentarz