Młodzi Polacy chcą mieć własne firmy, ale spora grupa boi się porażki

Ponad 1/3 młodych Polaków chce prowadzić własną działalność gospodarczą, podobna grupa dopuszcza taką ścieżkę kariery zawodowej, wynika z badań Fundacji Społeczeństwa Wiedzy Think!, które przedstawiono podczas rozmowy pt. „Przedsiębiorczość młodych Polaków – mity i praktyka” podczas EFNI 2023. Agencja ISBnews jest patronem medialnym Forum.

„Fundacja zajmuje się działalnością gospodarczą osób w przedziale 18-30, 35 lat. I z naszych badań widać, że młodzież ma pomysły, chęci i realizuje swoje marzenia” – powiedziała prezes Fundacji Społeczeństwa Wiedzy Think! Anna Bichta podczas rozmowy w trakcie EFNI 2023.

Według niej, u młodych ludzi widać dużą pomysłowość, chęć nauki, ale są też otwarci na pomoc z zewnątrz. Jest jednak potencjał, ponieważ tylko ponad 1/3 badanych myśli wyłącznie o własnej działalności.

„Badania przeprowadzone w październiku 2022 r. na grupie ponad 1600 osób wskazują, że ponad 37% osób chce pracować wyłącznie na własny rachunek, druga 1/3 (27%) myśli o takim rozwiązaniu” – wskazał prezes Fundacji Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga Paweł Zegarłowicz.

Podkreślił, że dla ok. 40% z osób najważniejszą motywacją są zyski, czyli pieniądze. Podobna grupa mówi też o samorealizacji, chęci wdrażania własnych pomysłów, mówiąc szerzej o swoistej wolności.

„Ponad połowa z badanych deklaruje chęć ruszenia z własnymi pomysłami w ciągu pół roku, a dominuje segment usług i handlu. To branże, w których często mają już doświadczenie w pracy, ale też niewymagające dużego wkładu finansowego na start” – wyjaśniła prezes Fundacji.

Zdaniem Bichty, nie istnieje pojęcie „genu przedsiębiorczości”, biznes może prowadzić każdy. Ważne jest zaangażowanie, samorozwój, chęć zdobywania wiedzy, nawet badania rynku.

„Niestety, widać syndrom obawy przed niepowodzeniem, przed odpowiedzialnością. Otóż, choć 56% badanych miało konkretny pomysł, tylko 3% wystartowało z nowym biznesem. Aż 60% z nich wycofuje się, bo boi się porażki” – wskazała.

Badania wykazały także negatywny wpływ na decyzje młodych ludzi wydarzeń globalnych, czyli pandemii oraz wojny w Ukrainie.

Źródło: ISBnews

Artykuł Młodzi Polacy chcą mieć własne firmy, ale spora grupa boi się porażki pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Powered by WPeMatico

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *