Rząd chce w III kw. przyjąć projekt usprawniający inwestycje w energ. jądrową

Rząd planuje wprowadzenie do ustaw, tworzących ramy rozwoju energetyki jądrowej w Polsce szeregu zmian usprawniających proces przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy elektrowni jądrowej poprzez m.in. rozszerzenie katalogu inwestycji towarzyszących o inwestycje niezbędne do prowadzenia badań środowiskowych i lokalizacyjnych na potrzeby budowy elektrowni jądrowej, doprecyzowanie przepisów dotyczących decyzji czy wydłużenie terminu ważności decyzji o lokalizacji inwestycji, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Przyjęcie przez Radę Ministrów projektu nowelizacji ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących planowane jest na III kw.

Uchwała Rady Ministrów z 2 października 2020 r. w sprawie aktualizacji programu wieloletniego pod nazwą „Program polskiej energetyki jądrowej” oraz uchwała Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2021 r. w sprawie „Polityki energetycznej Polski do 2040 r.”, zakładają wdrożenie w Polsce energetyki jądrowej jako kluczowego narzędzia umożliwiającego redukcję krajowej emisji CO2, stabilizację cen energii oraz zapewnienie długoterminowego bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów harmonogramem, budowa pierwszej polskiej elektrowni jądrowej rozpocznie się w 2026 r., w 2033 r. uruchomiony zostanie pierwszy blok elektrowni jądrowej o mocy około 1-1,6 GW, kolejne bloki będą wdrażane co 2-3 lata, a cały program jądrowy zakłada budowę 6 bloków jądrowych.

„Dzięki odpowiedniej nowelizacji przepisów możliwe będzie znaczące przyśpieszenie długotrwałego procesu licencjonowania elektrowni jądrowej oraz, w konsekwencji, ograniczenie ryzyk inwestycyjnych i zmniejszenie kosztów procesu inwestycyjnego związanego z jej budową” – czytamy w wykazie.

Projekt zakłada wprowadzenie do ustaw tworzących prawne ramy rozwoju energetyki jądrowej w Polsce zmian usprawniających proces przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy elektrowni jądrowej, w tym m.in.

  • rozszerzenie katalogu inwestycji towarzyszących, w szczególności o inwestycje niezbędne do prowadzenia badań środowiskowych i lokalizacyjnych na potrzeby budowy elektrowni jądrowej,
  • doprecyzowanie przepisów dotyczących decyzji zasadniczej oraz przesunięcie jej na wcześniejszy etap procesu licencjonowania elektrowni jądrowej,
  • rozszerzenie zakresu przedmiotowego decyzji o wskazaniu lokalizacji inwestycji,
  • wydłużenie terminu ważności decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji,
  • przyznanie inwestorowi prawa do zaskarżenia decyzji wojewody,
  • wprowadzenie obowiązku nieodpłatnego udostępniania inwestorowi obiektu energetyki jądrowej przez organy administracji publicznej i niektóre inne podmioty, danych zawartych w prowadzonych przez te organy i podmioty rejestrach, ewidencjach i wykazach, na potrzeby realizowanych przez inwestora zadań,
  • rozszerzenie wyłączenia stosowania ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych w zakresie przygotowania i budowy obiektów energetyki jądrowej również na grunty rolne i leśne przewidziane do prowadzenia badań lokalizacyjnych i środowiskowych związanych z budową obiektu energetyki jądrowej;
  • doprecyzowanie regulacji dotyczących etapów budowy i rozruchu obiektu jądrowego,
  • jednoznaczne uregulowanie dopuszczenia do dalszego prowadzenia ruchu bloku po pozytywnych wynikach testów rozruchowych, do czasu uzyskania zezwolenia prezesa Państwowej Agencji Atomistyki (PAA), na eksploatację, na podstawie warunków zezwolenia na rozruch,
  • doprecyzowanie przepisów dotyczących obszaru ograniczonego użytkowania,
  • wzmocnienie niezależności i pozycji ustrojowej prezesa PAA m.in. przez przywrócenie wcześniej obowiązującego trybu odwoływania wiceprezesów PAA;
  • zwiększenie roli prezesa PAA w postępowaniu zmierzającym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji dla obiektu jądrowego przez wprowadzenie obowiązku zasięgania opinii prezesa PAA przed wydaniem:
  • tzw. postanowienia scopingowego,
  • decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji,
  • postanowienia w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia po przeprowadzeniu ponownej oceny oddziaływania na środowisko.

Za przygotowanie projektu odpowiada Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ).

Źródło: ISBnews

Artykuł Rząd chce w III kw. przyjąć projekt usprawniający inwestycje w energ. jądrową pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Powered by WPeMatico

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *