Ambasadorowie UE zgodzili się na dodatkowe wsparcie sektora kolejowego

Ambasadorowie UE zgodzili się na dodatkowe wsparcie sektora kolejowego

Ambasadorowie państw UE uzgodnili dziś stanowisko, dotyczące tymczasowego wsparcia dla sektora kolejowego. Chodzi o umożliwienie państwom członkowskim wsparcia tego sektora poprzez zwolnienie przedsiębiorstw kolejowych z niektórych opłat za korzystanie z infrastruktury, a jednocześnie zadbanie o terminowy zwrot kosztów podmiotom udostępniającym infrastrukturę, poinformowała Rada Europejska.

„Te ukierunkowane przepisy nadzwyczajne mają zapewnić ciągłość działania transportu kolejowego – zmniejszą ryzyko spowodowanych przez COVID-19 upadłości w sektorze, na który bardzo mocno wpłynął czasowy brak popytu na usługi kolejowe. Aby zapewnić sprawiedliwe traktowanie podmiotów gospodarczych, zwolnienia stosowane będą w sposób całkowicie neutralny, gospodarczo zasadny i przejrzysty” – powiedział niemiecki minister transportu i infrastruktury cyfrowej Andreas Scheuer, cytowany w komunikacie.

Tymczasowe przepisy o zwolnieniu z opłat za korzystanie z infrastruktury będą obowiązywać za czas od 1 marca 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. W razie potrzeby okres ich obowiązywania będzie mógł zostać wydłużony. Obejmują złagodzenie obowiązków w odniesieniu do opłat dostępu do infrastruktury, opłat rezerwacyjnych i podwyżek.

W uzasadnionych przypadkach państwa członkowskie mogą zastosować odstępstwo dotyczące opłat za dostęp do infrastruktury w zależności od segmentu rynku, np. transportu pasażerskiego lub towarowego, w przejrzysty, obiektywny i niedyskryminujący sposób.

Państwa członkowskie same będą mogły podjąć decyzję, czy wprowadzić którekolwiek z tych odstępstw. Dodatkowo Rada zobowiązała państwa członkowskie do informowania Komisji o wszelkich podejmowanych przez nie środkach, a Komisję zobowiązała do publikowania tych informacji.

W razie potrzeby obowiązywanie odstępstw można przedłużyć w drodze aktów delegowanych Komisji – zgodnie z mandatem Rady – każdorazowo o maksymalnie 6 miesięcy i łącznie nie więcej niż o 18 miesięcy po wejściu w życie rozporządzenia.

Rozporządzenie w tej sprawie wejdzie w życie dzień po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. Trwają negocjacje między Radą i Parlamentem Europejskim nad finalną wersją projektu rozporządzenia.

Źródło: ISBnews

Artykuł Ambasadorowie UE zgodzili się na dodatkowe wsparcie sektora kolejowego pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Powered by WPeMatico

Opublikuj komentarz