Sejm za nowelą o CIT zakładającą odroczenie minimalnego CIT do końca 2023 i jego zmianę

Sejm przyjął nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która zakłada m.in. odroczenie poboru minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) do końca 2023 r. oraz zmiany w konstrukcji samego podatku przez podwyższenie do 2% wskaźnika rentowności, rozszerzenie katalogu wyłączeń oraz wprowadzenie dodatkowej metody ustalania podstawy opodatkowania.

Nowelizację poparło 300 posłów, czterech było przeciwnych, a 144 wstrzymało się od głosu.

Minimalny podatek dochodowy wprowadzony został nowelizacją ustawy o podatku dochodowym z 29 października 2021 r. Nowela zakłada zwolnienie z opodatkowania minimalnym podatkiem dochodowym, w okresie 2 lat, tj. od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.

Wskazany zabieg legislacyjny uchroni podatników tego podatku przed ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami wejścia w życie tego podatku w okolicznościach, gdy zawirowania polityczno-gospodarcze mają wpływ na globalną gospodarkę i tym samym na funkcjonujące w jej przestrzeni podmioty, podano także.

 Jednocześnie, projekt wprowadza zmiany w konstrukcji samego podatku polegające na:

–  podwyższeniu do 2%, wskaźnika rentowności, przy jednoczesnej zmianie metodologii jego wyliczania poprzez wyłączenie

  • z kosztów uzyskania przychodów – opłat z tytułu umowy leasingu, w tym odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego, jeżeli odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający,
  • z przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów – wartości należności handlowych zbywanych na rzecz podmiotów z branży faktoringowej,
  •  z kosztów uzyskania przychodów – określonej wartości (20%) kosztów z tytułu wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne oraz wpłat do PPK
  • z kosztów uzyskania przychodów – wzrostu wartości energii elektrycznej, cieplnej i gazu przewodowego w odstępach rocznych, czy
  • wartości podatku akcyzowego (przy uwzględnieniu także obrotu wyrobami akcyzowymi), podatku od sprzedaży detalicznej, podatku od gier, opłaty paliwowej, opłaty emisyjnej;

– wprowadzeniu alternatywnej metody ustalania podstawy opodatkowania – wg wyboru podatnika, tj.:

  • podstawa opodatkowania to 3% przychodów albo
  • podstawa opodatkowania to 1,5% przychodów + obecne elementy wyliczania podstawy opodatkowania (tj. koszty pasywne – finansowanie dłużne i usługi niematerialne ;

– modyfikacji dotychczasowych wyłączeń i rozszerzeniu tego katalogu dodatkowo m.in. o:

  • podatników CIT, których roczne przychody nie przekraczają 2.tys. euro (tj. tzw. małych podatników),
  • spółki komunalne,
  • podatników, jeżeli większość przychodów zostało osiągniętych w związku ze świadczeniem usług ochrony zdrowia, o podatników, których rentowność w 1 z 3 ostatnich lat podatkowych była powyżej wskaźnika 2%, czy
  • podatników postawionych w stan upadłości, likwidacji lub objętych postępowaniem restrukturyzacyjnym.

Zmiany mają w szczególności na celu:

· korektę przepisów budzących wątpliwości interpretacyjne lub prowadzących do rezultatów sprzecznych z ideą  regulacji o minimalnym podatku dochodowym,

· większe uwzględnienie specyfiki poszczególnych branż,

· wzmocnienie ukierunkowania regulacji na faktyczne przypadki unikania opodatkowania,

· uzyskanie efektu większej przewidywalności tych regulacji, i w konsekwencji zbliżenie tych przepisów do realizacji zakładanego celu regulacji o podatku minimalnym.

Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tzw. minimalnym podatkiem od spółek oraz podatkowych grup kapitałowych objęte są spółki, które poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo osiągnęły udział dochodów w wysokości nie większej niż 1%. Podatek ten wynosi 10% podstawy opodatkowania.

Źródło: ISBnews

Artykuł Sejm za nowelą o CIT zakładającą odroczenie minimalnego CIT do końca 2023 i jego zmianę pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Powered by WPeMatico

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *