Branża mediów protestuje przeciw wprowadzeniu podatku od reklam

Wprowadzenie nowego obciążenia mediów myląco nazywanego „składką” spowoduje osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce oraz ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści, uważają sygnatariusze „Listu otwartego do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych”.

Sygnatariuszami listu są m.in. Agora SA, Bonnier Business, Gremi Media SA, Polityka, Polska Press, Grupa Ringier Axel Springer, Telewizja Polsat i Wydawnictwo Bauer.

„Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego ‚składką’, wprowadzanego pod pretekstem Covid-19. Jest to po prostu haracz uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media” – czytamy w liście, który został dziś opublikowany w głównych dziennikach w kraju.

Plany Ministerstwa Finansów zakładają wprowadzenie w II połowie 2021 r. nowej składki od reklamy, która wyniesie 5% i będzie zależna od przychodów z reklam konwencjonalnych i internetowych. Nowy podatek ma zapewnić wpływy do budżetu wysokości ok. 800 mln zł.

„Wprowadzenie go będzie oznaczać: 1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści, 2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych, w znaczącej mierze bezpłatnie” – czytamy w liście.

Syngatariusze wskazują także, że wprowadzenie nowego podatku spowoduje pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni Polaków 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł.

Oznacza on także faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści, kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej.

„Według szacunków firmy określane przez rząd jako ‚globalni cyfrowi giganci’ zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50–100 mln zł w porównaniu z 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media” – wyliczono.

Według autorów listu, skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

„Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków i rząd w walce z epidemią zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych. Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19” – zakończono.

Sygnatariusze listu to: Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura, Agora SA, AMS SA, Bonnier Business, Burda Media Polska, CANAL+, Dziennik Trybuna, Dziennik Wschodni, Edipresse Polska Eleven Sports, Network sp. z o.o., Gazeta Radomszczańska, Green Content sp. z o.o., Gremi Media SA, Grupa Eurozet, Grupa Interia.pl sp. z. o.o, Grupa Radiowa Agory sp. z o.o., Grupa RMF, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Helios SA, Infor Biznes, Kino Polska TV SA, Lemon Records sp. z o.o., Marshal Academy, Music TV sp. z o.o., Muzo.fm sp. z o.o., naTemat.pl, Polityka, Polska Press, Grupa Ringier Axel Springer Polska, STAVKA sp. z o.o., Superstacja sp. z o.o., Telewizja Polsat sp. z o.o., Telewizja Puls sp. z o.o., TIME SA TV, Spektrum sp. z o.o., TVN SA, Tygodnik Powiatu Wołowskiego, Kurier Gmin, Tygodnik Powszechny, Wydawnictwo Bauer, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Wydawnictwo Magraf ,Wydawnictwo Nowiny Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze – Tygodnik Podhalański.

Źródło: ISBnews

Artykuł Branża mediów protestuje przeciw wprowadzeniu podatku od reklam pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Powered by WPeMatico

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *